För inte så länge sedan läste jag en roman som inte liknar
någon annan: Och världen skälvde av
Ayn Rand. Samma bok lär Annie Lööf ha rekommenderat på sin blogg. Lööfs
litteraturtips försvann dock samtidigt som hon blev Centerpartiets ordförande
förra året. Normalt sett skulle det vara totalt ointressant vilka romaner en
politiker rekommenderar, men inte i detta fall. Och världen skälvde är nämligen en mycket politisk roman.
Jag hade också hört
från andra som läst boken att den påverkat dem starkt. Det gjorde mig förstås nyfiken.
Och världen skälvde utspelar sig i USA i något som kunde ha varit
50-tal, det är i alla fall på ungefär den tekniska nivån som det skildrade samhället
befinner sig, men det är ett samhälle i fritt fall, i ekonomiskt och moraliskt
hänseende. Landet är uppdelat i två läger: på ena sidan hårt trängda kreatörer,
entreprenörer och industrialister och på den andra bidragstagare, centralbyråkrater
och subventionsjagande inkompetenta företagare. Gissa vilka som är hjältarna!
Det finns en mängd
karaktärer i boken men tyvärr är det lite svårt att få grepp om de enskilda
individerna. De är i alla fall mycket tydligt uppdelade i de goda (de som
producerar) och de onda (de som lever på de andras produktion). En sådan tydlig
uppdelning mellan ont och gott är ju annars lite ovanlig i vuxenlitteraturen.
Där finns dock en karaktär som sticker ut lite extra: Den geniale ingenjören John
Galt är inte bara en hjälte utan dessutom en frälsargestalt. Hans mission är
att rädda Amerika och världen från den kollektiva ondskan hos plundrarna,
tiggarna och de korrupta. John Galt visar sig först efter drygt halva
berättelsen, innan dess kan man bara ana honom. Ungefär som Jesus i bibeln,
fast med omvänt budskap, tänker jag senare.
Jag gillade
verkligen den här tegelstenen men har nu i efterhand lite svårt att förstå
varför. Men kanske för att det är så ovanligt med berättelser som är hårt
kopplade till idéer. Det konstnärliga uttrycket verkar här mest vara ett
redskap för att presentera en idé. Jag har svårt för berättelser som bärs av
språket, stilen. För mig är det innehållet, idéerna och händelserna som är mest
intressant. Stilen är viktig, men en stödfunktion till innehållet.
I dag kan det kännas
som om boken, som på över tusen sidor driver en mycket konsekvent ideologisk
linje för individualism och fritt företagande, slår in öppna dörrar. Man får
nog sätta in den i sitt historiska sammanhang: Ayn Rand växte upp i Ryssland
där föräldrarna förlorade sitt familjeföretag efter revolutionen. Hon
emigrerade till USA, ett land vars ideal hon hyllade men möttes av amerikaner
som inte fullt ut uppskattade dessa ideal. Om jag fattat rätt blåste det
snarare vänster- än högervindar i USA på 30- och 40-talen.
I efterhand har det
hänt många gånger då jag sett eller läst något om amerikansk inrikespolitik att
jag tänkt tillbaka på Och världen skälvde.
Vi svenskar har vanligen mycket svårt att förstå oss på amerikanska
högerpolitiker. Särskilt den närmast religiösa glöd som verkar väckas i helt
oreligiösa frågor som t.ex. skatter. Jag tror att Ayn Rand med sin bok träffade
rakt på en mycket amerikansk nerv. För mig har boken varit en nyckel till att
förstå dessa republikaner och Tea Party-anhängare.
Om Annie Lööf ideologi är inspirerad
av Och världen skälvde, så kommer hon
vilja föra Centerpartiet långt till höger om Moderaterna. Eller så tyckte hon
som jag bara att boken innehöll ett intressant tankeexperiment. Tiden får
utvisa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar