I drygt fyra år har jag skrivit på ett romanprojekt. Alla
som försöker skriva en roman ställs naturligtvis inför en del stora problem.
Frestelsen att ge upp återkommer ständigt. Ett av mina specifika problem är att
jag har svårt för att gestalta den grundläggande konflikten i berättelsen. En
bra berättelse måste nämligen innehålla någon typ av konflikt. Det står i alla handböcker
om att skriva.
Konflikten i min roman
är denna: å ena sidan vill vi ha den ekonomiska och tekniska utvecklingen. Vi
gillar nya och bättre bilar och mobiltelefoner, resor till Östasien och en
swimmingpool på tomten. Å andra sidan börjar vi inse att det vi håller på med
inte är hållbart i längden. Problemet som jag står inför är hur detta ska
gestaltas litterärt. Jag har redan en berättelse med karaktärer och händelser
men tvivlar på att jag har gestaltat den grundläggande konflikten på ett sätt
som är tydligt utan att jag skriver det på läsarens näsa.
Andledningen till
att jag tar upp detta problem här i min blogg är inte bara att jag vill belysa
min privata skrivarvånda utan även att jag anser det vara betecknande för
glidningen i fokus för miljöproblemen. Sedan några decennier tillbaka har de
långsamt förskjutits från det lokala till det globala, från det specifika till
det allmänna, från det onda till det som är bortom moral, från det som är
möjligt att åtgärda till det som bara är.
Det var helt enkelt lättare
förr när det fanns så mycket tacksammare måltavlor. Konflikten fanns där för
alla att se. Greenpeace var mästarna i denna gestaltning. Tänk bara bilden när
aktivister i gummibåt med fara för sina liv lägger sig i skottlinjen mellan det
ryska fångstfartyget och en val. Snacka om bad guys och good guys.
Förr var det alltid
gott om samvetslösa storföretag, valfångande ryssar, sälklubbande norrmän, europeiska
stater som dumpade gifttunnor i havet, enorma skorstenar med svarta rökmoln.
Kort sagt skurkar i mängder.
När
varningsklockorna hade ringt och ett problem identifierats kunde man stifta en
ny lag och efter en tid var frågan löst. Så var det med gifttunnorna i
Teckomatorp, så var det med DDT, så var det med ozonhålet.
Men de senaste
decenniernas miljöpolitik har alltmer eliminerat avarterna, åtminstone i den
rika delen av världen. Istället står vi kvar med några gigantiska problem som
verkar olösliga: växthuseffekten, massutrotning av arter, exploateringen av
mark och vatten, uttömningen av ändliga resurser. Inget av dessa problem beror
på att några lagar bryts eller att några traditionella moraliska grundregler
åsidosätts. Nej, de beror till syvende och sist på att vi är människor som
strävar efter det som människor i alla tider strävat efter – att få leva våra
liv i materiellt överflöd – fast med skillnaden att vi lyckats så mycket bättre
än tidigare generationer.
Här står vi alltså
inför en enorm konflikt men hur många har lyckats gestalta denna konflikt – i
litteratur, konst, teater, filmer och TV-serier på ett bra sätt? Några få
kanske, även om jag just nu inte kommer på något riktigt bra exempel.
Kanske har jag tagit
mig vatten över huvudet när jag valt mitt skrivprojekt och min konflikt. Men
vänta nu – det finns kanske en lösning: jag skriver en deckare istället med en
superelak norrman i huvudrollen som torterar sälungar och dricker deras blod.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar